Dānijas dienvidos ir 33 °C temperatūra. Pēc nedēļām ilgās svelmes visa zāle ir dzeltena un darbuzņēmējiem vairs nav ko pļaut. Kad mašīnas darbojas tukšgaitā un operatori neiziet no mājām, uzņēmumiem ir nepieciešamas plašas zināšanas un viedas stratēģijas, lai pielāgotos. Uzņēmumam OKNygaard ir gan zināšanas, gan stratēģija.
Peters Porups (Peter Porup) ir pārliecināts stratēģiskās plānošanas piekritējs. Kā viens no uzņēmuma OKNygaard četriem direktoriem viņš nosaka, kuras mašīnas apakšuzņēmēji iegādāsies un kuras nomās atbilstoši plašajam darbu klāstam. Papildus zālienu un velēnu apstrādes pakalpojumiem, uzņēmumam ir arī ‘betona’ nodaļa, kas uzstāda notekcaurules un sagatavo lielas virsmas, piemēram, autoparkus. Abi šie balsti nodrošina uzņēmumam stabilitāti un elastību, kāda tam nepieciešama, lai pielāgotos un augtu, pamatojoties uz ilgtermiņa līgumiem, kas nodrošina stabilu finanšu plūsmas plānošanu.
Ar vienpadsmit mašīnu parkiem – pa vienam katrā uzņēmuma bāzē – OKNygaard ir iespaidīgs aprīkojuma klāsts. Taču Peters norāda, ka vissvarīgākais ir cilvēki. “Jums nepieciešami piemēroti cilvēki un attiecīgas struktūras, lai izveidotu tādu uzņēmumu kā mūsējais. Šis ir komandas darbs, nevis viena cilvēka darbošanās. Un mēs veidojam savu komandu pārdomāti.”
Ar draudzīgo, efektīvo apkalpošanu un iespaidīgo uzņēmuma tēlu OKNygaard ir laba reputācija, kas ir vienlīdz pievilcīga gan uzņēmuma darbiniekiem, gan klientiem. Kā saka Peters, ikviens no 560 darbiniekiem ir arī uzņēmuma pārdevējs.
Runājot par pārdošanu, Petera sadarbība ar viņa John Deere velēnu apstrādes mašīnu nodaļas izplatītāju ir vēl viens svarīgs veiksmes faktors. Viņam ar Oli Matīsenu (Ole Mathiesen) ir sena sadarbība, kopīgi strādājot jau daudzus gadus. 2003. gadā Ole bija tas, kurš piegādāja pirmo Petera zaļo mašīnu; šodien OKNygaard darbina aptuveni 80 John Deere velēnu apstrādes mašīnas. Pašreizējais mašīnu parks ietver 1550 frontālos pļāvējus, 1600 platjoslas rotējošos pļāvējus un traktorus, kuru klāstā ir jaunie 2036R un 6. sērijas mašīnas. Visas mašīnas ir jaunas vai nesen iegādātas atbilstoši uzņēmuma nostādnēm.
Spriežot pēc TCO, vienpadsmit vietējie vadītāji no savas pieredzes zina, ka ieguldījumi John Deere tehnikā atmaksājas ar augstāku darbspēju. Taču runa nav tikai par mašīnām. Peters regulāri pārbauda arī konkurentu mašīnas, taču viņam nav iebildumu mudināt Oli nākt klajā ar vēl labākiem risinājumiem. Un tādēļ viss kļūst patiesi aizraujoši.
Ole Matīsens sāka kā mehāniķis, tad pārgāja uz pārdošanas nodaļu un pēc tam desmit gadus bija sava John Deere izplatītāju uzņēmuma vadītājs, pirms pārdeva to uzņēmumam Semler Agro. Tādēļ, ja vēlaties saņemt radošu velēnu apstrādes risinājumu, jums jātiekas ar Oli. Tikai pirms 4 nedēļām Peters sazinājās ar reģionālo vadītāju un noskaidroja, ka tam ir nepieciešams rotējošais zāles pļāvējs jauna futbola laukuma apstrādes līguma noslēgšanai. Ko par viņa izvēlēto konfigurāciju teica Ole? Ole uzmanīgi klausījās, pakratīja galvu un ieteica citu risinājumu – par 2000 kg vieglāku mašīnu. “Demonstrācijas laikā vadītājs un darbinieki tiešām ļoti uzmanīgi skatījās,” atceras Ole. “Sākumā viņi rauca pieres, tad sāka smaidīt… un visbeidzot viņi sacīja, ka tā ir labākā mašīna, ko viņi jebkad redzējuši.”
Esmu drīzāk mašīnu konsultants nekā pārdevējs.
Peteram un viņa uzņēmumam ir svarīgi sadarboties ar partneri, kas spēj plānot un nedomāt standartizēti. Ole Matīsens un John Deere ir gandarīti, ka spēj daudzpusīgi atbalstīt uzņēmuma struktūru – piemēram, veicot John Deere mašīnu parka apkopi un remontu. Tāpat kā daudzi apakšuzņēmēji, arī uzņēmums OKNygaard pats veic regulāru apkopi un remontu. Taču tā vietā, lai uzturētu apkopes darbnīcas 11 bāzes stacijās, OKNygaard izmanto savu ‘ātrās reaģēšanas’ komandu: Vīri zilos kombinezonos.
Vīri zilajos kombinezonos ir apmācīti OKNygaard mehāniķi, kas dodas pie operatoriem uz lauka, ja jāmaina asmens vai siksna. Viņi veic arī regulāru apkopi uzņēmuma John Deere mašīnām ik pēc sešiem vai divpadsmit mēnešiem. Līdzko ir nepieciešama palīdzība, viņi zvana uzņēmumam John Deere, lai saņemtu profesionālu palīdzību un veiktu tūlītēju detaļu pasūtīšanu.
Kā apkopes uzņēmums, mēs pieprasām arī izcilu apkalpošanu. Tādēļ mēs sadarbojamies ar John Deere.
Šī personiskā pieeja ir vēl viens piemērs tam, cik svarīgi šodienas uzņēmējdarbības vidē ir cilvēki un viņu prasmes. Ir viegli runāt par vērtībām un filozofiju, kad uzņēmums strauji attīstās. Taču, kad iestājas tāds karstums kā 2018. gadā, tas, kā uzņēmums attiecas pret saviem cilvēkiem, izsaka visu.
Tāpat kā lielākajai daļai darbuzņēmēju arī OKNygaard ir papildu darbinieki un ‘laika banka’, kuru darbinieki var piepildīt lielas noslodzes mēnešos, tad no tās ņemt, kad noslodze nav tik liela, lai nezaudētu ienākumus. Taču uzņēmuma darbība ar to vien neaprobežojas. “Mēs vēlamies, lai mūsu cilvēki pilnveidojas,” skaidro Peters Porups. “Tādēļ mēs mudinām viņus apgūt jaunas prasmes uzņēmuma rīkotajās apmācībās vai pat pilnībā atkārtot apmācību, nevis palikt mājās.”
Peteram Porupam palikšana mājās arī nekad nav bijusi pieņemama. Peters ir ne tikai kaislīgs golfa spēlētājs, (tāpat kā visa viņa ģimene), bet arī kaislīgs (un ļoti vērā ņemams) riteņbraucējs, kuram neizmērojami patīk braukt ar kalnu divriteni un garas šosejas distances kopā ar savu vietējo klubu. Ole Matīsens norāda, ka šī ir tā joma, kur viņš un viņa ilgstošās sadarbības klients nekad nesatiekas. “Kādēļ svīst, braucot no Dānijas uz Parīzi, ja varat izmantot automobili ar gaisa kondicionēšanu?”